Lihtne katse võib tuua selgust

22. Sep 2006

Vahel võib asjadesse selgust tuua mõni üsna lihtne katse. Selle asemel, et nuriseda, kui ohtlik on rattasõit maanteedel, võiks võtta kätte ja mõõta, kui lähedalt siis autojuhid jalgratturist mööduvad.
Võib selguda, et jalgratturid, kes kannavad kaitsekiivreid, polegi kiivriteta ratturitest kaitstumad. Autojuhid kalduvad mööduma meist lähemalt. Bathi ülikooli liikluspsühholoog Ian Walker kinnitas oma jalgrattale arvuti, mis mõõtis sellest möödunud auto kaugust. Sõites rattal Salisburys ja Bristolis, möödus temast üle 2500 auto. Eksperimendi käigus riivasid teadlast autobuss ja kaubaauto. Pool ajast kandis mees kiivrit, pool aega oli palja peaga. Ta leidis, et kiivri puhul möödusid autod temast keskmiselt 8,5 cm lähemalt.

Kiivrid on kasulikud väikese kiiruse pealt kukkumise puhul. Kuid kiivrikandjat peetakse autojuhtide poolt küllap turvalisemaks ja seega seatakse ta sõit rohkem ohtu. Paljud autojuhid peavad jalgrattureid sellisesse subkultuuri kuuluvaks, kuhu nemad ei kuulu. Kiivrikandjaid peetakse tõsisemateks ja kindlamateks. Enamik täiskasvanud jalgrattureid teab, mida tähendab autojuhtimine maanteedel, autojuhtidest enamik ei tea aga sama jalgrattasõidu kohta. Nii näiteks ei oska nad hinnata ohtu, mis jalgratturit varitseb teeäärsete aukude ja kivide näol.
Suured veokid kalduvad mööduma jalgratturist 19 cm lähemalt kui sõiduautod, bussid koguni 23 cm lähemalt. Keskmine auto möödub jalgratturist 1,33 m kauguselt. Eelnevad uuringud on näidanud, et valged autod mööduvad jalgratturist keskmiselt 10 cm lähemalt kui värvilised autod.
Et testida soolist erinevust, sõitis Walker vahelduseks ka parukaga. Ning avastas, et sel puhul mööduvad autod keskmiselt 14 cm kaugemalt kui muidu.
Nii et kui tahate, et auto teist kaugemalt mööduks, kandke parukat. Ja selle alla võiks ju ka kiivri mahutada.
Tiit Kändler

Kommenteeri

Telli Teadus.ee uudiskiri